lille

Lille Grand Place


Met ingang van 12 april 2014 rechtstreeks bereikbaar vanuit Nederland.

Straatbeeld in oud Lille.

Wafels van Meert, lijken wat op goudstaafjes wat bij afrekening ook merkbaar is...


Even op en neer naar Lille en Roubaix…


Twee uur treinen met de TGV vanaf Rotterdam en je staat midden in Lille. Vanaf Amsterdam duurt het 40 minuten langer. Het is al een belevenis op zich om comfortabel met af en toe meer dan 300 km per uur door het landschap te snellen. Aankomen doe je op station Lille Europe gelegen midden in de wijk Euralille die op de tekentafel van Rem Koolhaas is ontworpen. Dit moderne stadsdeel ligt pal naast het oude stadscentrum. Met een kwartiertje lopen sta je op het centrale plein van de stad, de Place du General de Gaulle.
Wie de stad te voet wil verkennen kan een leuke stadswandeling vinden op de website van Toerisme Noord Frankrijk , waarop overigens nog veel meer nuttige info gevonden kan worden.


Stadswandeling


Op deze ronde, die start bij het TGV-station ontdek je een aantal hoogtepunten van de stad. Met een lengte van ongeveer 3 km ben je hiermee ongeveer een uurtje onderweg.
Aan het straatbeeld valt te zien dat de bouwstijlen hier zowel monumentaal Franse als Vlaamse invloeden hebben ondergaan. De voor deze streken kenmerkende rode bakstenen zijn hier ook ruim toegepast. Dat Lille ook wel wordt aangeduid als Petit Paris wordt wel duidelijk door het ruim opgezette stratenplan van de stad met diverse brede boulevards.


Jong en dynamisch


Opmerkelijk is dat Lille, of liever de agglomeratie Lille die behalve de stad zelf ook de steden Villeneuve dÁsq, Roubaix en Tourcoing omvat, een relatief jonge bevolking kent. Als je weet dat deze agglomeratie maar liefst 4 universiteitscampussen telt is dit niet zo verbazend. Het maakt dat de stad een jonge, dynamische uitstraling heeft. Uiteraard is het winkelaanbod daardoor deels op jeugdige inwoners afgestemd maar daartussen is ook voor traditionele zaken zeker plaats.


Traditie


Zo tref je Meert aan de rue Esquermoise 27. Deze banketbakkerij (met name vermaard om zijn wafels), tearoom en restaurant dateert al van 1761 op deze plaats in de stad. Werkelijk een lust voor de tong en het oog!  Iets minder oud (1926) maar wel degelijk ook een klassieke zaak is de hoedenwinkel Benjamin aan de  rue de Béthune 45. Typisch een zaak waar de clientèle nog voor een groot deel bestaat uit (schoon-)moeders van bruiden en (groot-) moeders van communicantjes. De ruime collectie bevat zowel traditionele kleine als grote zwierige en kleurrijke hoeden en daarnaast ook moderne frutsels die de naam hoed nauwelijks verdienen maar beter als haartooi kunnen worden aangeduid.


Smaken verschillen


Op een rondgang door de stad vallen uiteraard de nodige monumentale klassieke en moderne bouwwerken te bewonderen. De Opera, het Hotel de Ville, de Kamer van Koophandel en het station Lille Flandres zijn voorbeelden van de klassieke soort. In

Als er echt doorgereden kan worden: ruim 300 km per uur.

Etalage van hoedenwinkel Benjamin.

Rue de la Monnaie in oud Lille (geld ligt hier niet op straat!).

Renner uitgedost als Charles Crupelandt, inwoner van Roubaix die tweemaal de klassieker won.

Metro in Lille: Geen bestuurder in de trein!

In 2 uur naar Rotterdam en 40 minuten meer naar Amsterdam.

Cathedral de la Treille.

het stadsdeel Euralille is een hele verzameling uiterst modern vormgegeven gebouwen te bewonderen. Een bizarre mix van oud en nieuw is gevonden in de kathedraal de la Treille. De bouw van deze majestieuze kerk begon in 1854 en werd in 1999 afgerond met een zeer strakke moderne gevel. Deze gevel bestaat voor een groot deel uit marmeren platen die overdag een gekleurd oranje-rose licht doorlaten. In mijn ogen een merkwaardig geheel en niet ma tasse thé!

Uiteraard is het ook mogelijk om niet te voet maar per fiets de stad en de omgeving te verkennen. Station Lille Europe is voor de liefhebber het startpunt van een stadstour per fietstaxi. Verder is er tegenover het station een fietsverhuurbedrijf waar zowel gewone fietsen als e-bikes worden verhuurd. Aangezien alles min of meer vlak is is het aangenaam fietsen in de stad. De kasseien in het wegdek maken de rit hier en daar iets minder comfortabel, maar die vormen onderdeel van het klassieke straatbeeld nietwaar.  


Fietsen


Bij ons bezoek aan de stad hebben we een ronde per fiets gemaakt waarbij we door een lokale gids werden geleid.Het startpunt van deze tocht op echte Nederlandse al iets oudere damesfietsen ligt aan de Quai de la Citadelle. Het eerste deel van de ronde voert langs de oude citadel van Lille, nu gelegen in een mooi park. De citadel met vestingmuren is nog voor een belangrijk deel intact en wordt nu gebruikt als een commando-centrum voor de Navo. Onze gids Florence bleek goed geïnformeerd en bezorgde ons een afwisselende en interessante ronde.

Op de route Parijs Roubaix, kasseienstrook van la Pélève.

daarbij ook op de betreffende zondag naar Roubaix begeven. En… we glunderden van trots toen we in het oude velodrôme “onze” Nikki Terpstra 


Hel van het Noorden


Tijdens ons bezoek aan de agglomeratie Lille werd ook de klassieker Parijs-Roubaix verreden. Uiteraard hebben we ons

als winnaar over de streep zagen komen. Los van dit hoogtepunt was het ook al een feest om te zien hoe populair het wielrennen in deze streek van Frankrijk is. Deze populariteit is niet alleen een zaak van het verleden want naast het klassieke velodrome met een open baan heeft men recent in Roubaix ook een nieuwe moderne en overdekte wielerbaan gebouwd. Voor wie het eens wil proberen: Het is mogelijk om op een echte baanfiets kennis te maken met dit velodrôme. Voor slechts 15 € kan een baptême geregeld worden.

Roubaix - Velodrôme Jean Stablinski.


Metro en tram


Overigens om van Lille naar Roubaix (of een ander deel van de agglomeratie) te komen is het goed te weten dat er een uitgebreid en lang netwerk van metro en tram bestaat. De twee metrolijnen in het gebied kennen al sinds 1983 onbemande rijtuigen, de besturing ervan is geheel geautomatiseerd.

en dit ruim 50 km lang in Parijs Roubaix!

Buiten de al genoemde wielerbanen is Roubaix gekend om het grote aantal voormalige textielfabrieken die nog in de stad te vinden zijn. Om die reden stond de stad van oudsher bekend als de stad met duizend schoorstenen. De textielindustrie is er uiteraard verdwenen maar veel van de voormalige fabrieksgebouwen staan er nog. Roubaix is er specialist in geworden om voor gebouwen nieuwe bestemmingen te vinden. Zo zijn er in fabrieksruimten appartementen, winkels of een dansgelegenheid gebouwd, is een zwembad omgevormd tot museum en is een garage omgevormd tot theater. 


La Piscine


Het mooiste voorbeeld hiervan is La Piscine. Dit oorspronkelijke zwembad is omgebouwd tot art deco museum van kunst en

industrie waarin de kunst- en textielnijverheid uit de 19de en 20ste eeuw worden samengebracht. Het is moeilijk in woorden te vatten wat dit museum zo aantrekkelijk maakt maar wees ervan overtuigd dat bij een bezoek de oh’s en de

ah’s niet van de lucht zijn. Het is echt fantastisch!
Behalve hetgeen ik hiervoor beschreef valt er nog veel meer te zien en te genieten in de agglomeratie Lille. Zo heb ik het over de gastronomische geneugten nog niet gehad of over de actie: Bezoek in 2014 16 Noord Franse musea met de speciale actie "2 personen voor de prijs van 1".


Op tijd naar huis


Er valt hier veel te genieten zo betrekkelijk dicht bij huis. Ga er eens kijken en geniet ervan, je zult er geen spijt van hebben. Laatste pluspuntje: De TGV naar Nederland vertrekt ‘s-avonds pas om 21.00 uur dus de dag kan volledig benut worden.  

Zelfs km-paaltjes hebben het zwaar te verduren!

Fietsen ruim voorhanden in het overdekte velodrôme.

Roubaix Musée de la Piscine.